Tarbija teadlikkus mahetoidust ja selle ostuharjumused Eestis
Abstract
Mahetoit on tuntud just tervislikkuse, koostise ja toiteväärtuse poolest. Mahepõllumajandus
on üha kasvav põllumajandusharu, ka Eestis on kuni 2020. aastani mahepõllumajandusmaa
pind suurenenud. Praegusel rohepöörde ajastul võiks rohkem mõelda
keskkonnasäästlikumatele ja tervislikumatele eluviisidele. Mahetoidu kui lisaainete vaba
toidu tarbimine on tervislik. Kõige olulisemad töö tulemustest nähtuvad kitsaskohad on
mahetoidualase teadlikkuse tõstmine nii märgistusega seoses kui ka üldiselt
mahepõllumajanduslike põhimõtetega seoses, miks mahetoit oluline on. Teiseks on
muutumatuks takistuseks olnud mahetoidu hind, mida küll koheselt muuta ei saa, aga tuleks
edaspidi teadmiseks võtta, see nõuab suuremaid poliitilisi otsuseid, näiteks kohalike
mahetootjate toetamine. On väga oluline, et mahetootmine ja mahemaa osakaal Eestis säiliks
või suureneks, et suudetaks säilitada elurikkus ja ökoloogiline tasakaal ning et ka Eesti
mahetootjad suudaksid olla turul konkurentsivõimelised. Selleks, et mahetoitu saaks toota
nõudlusele ja kliendi soovidele vastavalt, on oluline teada, kui teadlik tarbija mahetoidu alal
on ja mis on tema ootused. Organic food is known for its health, composition and nutritional value. Organic farming is
an ever-growing branch of agriculture; in Estonia, too, the area of organic farming land has
increased until 2020. In the current era of the green revolution, more thought could be given
to greener and healthier lifestyles. Consumption of organic food as a free food additive is
healthy. The most important bottlenecks in the results of the work are raising awareness of
organic food, both in relation to labeling and in relation to the principles of organic farming
in general, why organic food is important. Secondly, the price of organic food has remained
an unchanged obstacle, although it cannot be changed immediately, but it should be noted
that this will require major policy decisions, such as support for local organic producers. It
is very important that organic production and the share of organic land in Estonia are
maintained or increased, that biodiversity and ecological balance can be maintained, and that
Estonian organic producers can also be competitive on the market. In order for organic food
to be produced according to demand and the customer's wishes, it is important to know how
aware the consumer is about organic food and what his or her expectations are.