Jäätmevaba sessioonõppe rakendamise võimalused Eesti Maaülikooli Metsamaja näitel
Abstract
Magistritöö eesmärgiks on välja selgitada Eesti Maaülikooli töötajate ja tudengite senised
harjumused ja ootused jäätmete liigiti kogumise teemal, et selle põhjal anda hinnang
jäätmevaba sessioonõppe rakendamise kitsaskohtadele ja potentsiaalile maaülikoolis.
Töös kasutatud andmed koguti töötajatele, tudengitele ja õppekavajuhtidele suunatud
küsitlustega ning EMÜ Metsamaja pakendikonteinerite sisu uuringuga. Saadud tulemusi
võrreldi, analüüsiti ja üldistati ning tulemused esitati jooniste ja tabelina. Metsamajast
liigiti kogutud pakendite koostis on sarnane teise samalaadse uuringuga, seega teadlikkus
ja võimalused pakendite liigiti kogumiseks ülikoolis vastavad üldisele hetkeseisule Eestis.
Jäätmevaba sessioonõppe rakendamisel EMÜ Metsamajas on potentsiaali, sest
õpetatavate erialade raames ei teki arvestatavas mahus erialaspetsiifilisi jäätmeid.
Peamine jäätmevoog tekib auditoorse õppetöö ja sellega kaasnevatest tegevustest, mille
puhul on jäätmeid võimalik vähendada või elimineerida, kui suurendada teadusliku
praktilise info jagamist ja luua mugavad võimalused mittevälditavate jäätmete liigiti
kogumiseks. Sessioonõppe raames algatatud tegevuste edukus ja tagasiside on eelduseks
hilisemaks kogu ülikooli tegevuse jäätmevabaks muutmisel. The aim of the master's thesis was to find out the current habits and expectations of the
employees and students of the Estonian University of Life Sciences regarding the
collection of waste, in order to assess main bottlenecks and the potential for the
implementation of waste-free session teaching. The data used in the research study were
collected through surveys of employees, students and curriculum managers and a study of
the contents of the package containers of the Forestry Building of the Estonian University
of Life Sciences. The results obtained were compared, analyzed and generalized, and
visualized in charts. The content of separately collected packages was comparable with
the results of another similar study, so the awareness and possibilities for separate
collection of packaging at the university corresponded to the general situation in Estonia.
The study concluded that there was a potential for the implementation of waste-free
session training at the Forestry House of the Estonian University of Life Sciences, because
no significant amount of specialty-specific waste was generated within the taught
specialties. The main waste stream arised from classroom teaching and related activities,
where waste can be reduced or eliminated by increasing the sharing of scientific and
practical information and creating convenient opportunities for separate waste collection
for not avoidable waste. The success and feedback of the activities initiated within the
framework of the session learning was considered as a prerequisite for making the
activities of the whole Estonian University of Life Sciences waste-free at the later stages.