Pihustusrõhu mõju sädesüütega mootori võimekusparameetritele erinevate kütusesegude kasutamisel
Abstract
Lõputöö eesmärgiks oli uurida pihustusrõhu mõju sädesüütega mootori
võimekusparameetritele erinevate kütusesegude kasutamisel. Bensiinimootori võimsuse
mõõtmiseks kasutati Eesti Maaülikooli mootorilaboris olevat katsestendi ja heitgaaside
emisiooni analüüsimiseks Bosch heitgaaside analüsaatorit. Katseobjektiks oli sõiduauto
BMW mudelitähisega E36, 1,6l bensiinimootoriga, millel asendati tehasepoolt
paigaldatud kütuse rõhuregulaator järelturu kütuserõhku reguleerida võimaldava
regulaatoriga. Katse sooritamiseks kasutati kolme kütust. Mootoribensiini 95 ja
mootoribensiini 95 ning etanooli 10% ja 20% segusid. Katsestendis mõõdeti mootori
võimsus, pöördemoment, väntvõlli pöörlemissagedus, kiirus ning liigõhuteguri lambda
näit. Heitgaaside analüsaatoriga analüüsiti CO, CO2, HC, NOx, sisaldust heitgaasides.
Katsete tulemusel saadud andmeid analüüsides saadi teada, et mootori
võimsusparameetrid kasvavad marginaalselt kütuserõhu tõstmise tulemusel. Kuna
põlemisprotsess paranes etanooli sisaldavates kütusesegudes, siis vähenes ka heitgaaside
emisioon. The aim of the Bachelor’s Thesis was to study the effect of injection pressure on spark
ignition engine performance parameters using different fuel blends. To measure the power
of the gasoline engine, laboratory of the Estonian University of Life Sciences was used.
Also was used Bosch exhaust gas analyser to analyse the emission of exhaust gases. The
test object was a passenger car BMW model code E36, a 1.6l petrol engine, where was
replaced the factory-mounted fuel pressure regulator with an aftermarket fuel pressure
regulator. Three fuels were used to perform the test. Gasoline 95 and mixtures of gasoline
95 and ethanol 10% and 20%. The test bench measured engine power, torque, crankshaft
speed, speed and lambda. The exhaust gas analyser analysed the concentration of CO,
CO2, HC, NOx in the exhaust gases. By analysing the data obtained from the tests, it was
found that the engine power parameters increased marginally as a result of the increase
in fuel pressure. As the combustion process improved in ethanol-containing fuel blends,
exhaust emissions also decreased.