EMU DSpace
Advanced Search
  • English 
    • English
    • Eesti
  • Login
    • English
    • Eesti
View Item 
  •   DSpace
  • Institute of Forestry and Engineering (MII)
  • MII Theses
  • 1. Bachelor´s Theses
  • View Item
  •   DSpace
  • Institute of Forestry and Engineering (MII)
  • MII Theses
  • 1. Bachelor´s Theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pihustusrõhu mõju sädesüütega mootori võimekusparameetritele erinevate kütusesegude kasutamisel

Thumbnail
View/Open
Täistekst (2.558Mb)
Retsensioon (ei avalikustata) (196.2Kb)
Date
2021
Embargo Lift Date
08.09.2021
Author
Laisaar, Janek
Metadata
Show full item record
Abstract
Lõputöö eesmärgiks oli uurida pihustusrõhu mõju sädesüütega mootori võimekusparameetritele erinevate kütusesegude kasutamisel. Bensiinimootori võimsuse mõõtmiseks kasutati Eesti Maaülikooli mootorilaboris olevat katsestendi ja heitgaaside emisiooni analüüsimiseks Bosch heitgaaside analüsaatorit. Katseobjektiks oli sõiduauto BMW mudelitähisega E36, 1,6l bensiinimootoriga, millel asendati tehasepoolt paigaldatud kütuse rõhuregulaator järelturu kütuserõhku reguleerida võimaldava regulaatoriga. Katse sooritamiseks kasutati kolme kütust. Mootoribensiini 95 ja mootoribensiini 95 ning etanooli 10% ja 20% segusid. Katsestendis mõõdeti mootori võimsus, pöördemoment, väntvõlli pöörlemissagedus, kiirus ning liigõhuteguri lambda näit. Heitgaaside analüsaatoriga analüüsiti CO, CO2, HC, NOx, sisaldust heitgaasides. Katsete tulemusel saadud andmeid analüüsides saadi teada, et mootori võimsusparameetrid kasvavad marginaalselt kütuserõhu tõstmise tulemusel. Kuna põlemisprotsess paranes etanooli sisaldavates kütusesegudes, siis vähenes ka heitgaaside emisioon.
 
The aim of the Bachelor’s Thesis was to study the effect of injection pressure on spark ignition engine performance parameters using different fuel blends. To measure the power of the gasoline engine, laboratory of the Estonian University of Life Sciences was used. Also was used Bosch exhaust gas analyser to analyse the emission of exhaust gases. The test object was a passenger car BMW model code E36, a 1.6l petrol engine, where was replaced the factory-mounted fuel pressure regulator with an aftermarket fuel pressure regulator. Three fuels were used to perform the test. Gasoline 95 and mixtures of gasoline 95 and ethanol 10% and 20%. The test bench measured engine power, torque, crankshaft speed, speed and lambda. The exhaust gas analyser analysed the concentration of CO, CO2, HC, NOx in the exhaust gases. By analysing the data obtained from the tests, it was found that the engine power parameters increased marginally as a result of the increase in fuel pressure. As the combustion process improved in ethanol-containing fuel blends, exhaust emissions also decreased.
 
URI
http://hdl.handle.net/10492/6889
Collections
  • 1. Bakalaureusetööd

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
All items in EMU digital archive DSpace are protected by original copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Data policy
Feedback
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy YearAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy YearAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
All items in EMU digital archive DSpace are protected by original copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Data policy
Feedback