The Resilience of Tallinn urban landscapes to a changing climate: land surface parameters and their impact on urban heat island effect
Abstract
The aim of the thesis is to provide an assessment on the impact of land surface parameters
to the magnitude of UHI in Tallinn, and the level of resilience of mitigating the UHI effect
within the existing policy and planning framework. There are already a few existing studies
on the UHI effect in Tallinn from which the latest assessments are conducted by the scholars
from the University of Tartu (Sagris, Sepp and Gauk).
In the thesis, stepwise multiple linear regression modelling was used to identify which land
surface parameters and their combinations contribute to the increase of land surface
temperature in Tallinn. Dependent and independent variables used for the regression
analysis were calculated in ArcGIS 10.4 into suitable units within a 100x100m grid. In
addition to modelling works a number of multilevel planning and strategic documents were
analysed to understand how are the spatial developments in correlation with the results of
the modelling of predictor variables.
The results of the modelling suggest that transport surfaces are the highest contributors to
the magnitude of UHI within the impervious surfaces, and their impact is enhanced in
combination with building area and height, and with the lack of greenery, especially tree
cover. At the planning level, the UHI effect has not been acknowledged in Tallinn and the
current measures that are having a potential mitigating impact on the magnitude of UHI are
targeting other aspects, and therefore are not based on any vulnerability assessment and lack
spatial specificity. For further vulnerability assessment including additional parameters such
as the Sky View Factor, distance from water bodies and compactness are necessary to
provide more focused information for the development of a methodology for calculating the
volume of green spaces. Lõputöö eesmärk on hinnata Tallinna näitel maapinna parameetrite mõju soojussaare efekti
ulatusele ja olemasolevate strateegilise ja ruumilise planeerimise dokumentide mõju
soojussaare efekti leevendamisele. Tallinna kohta on juba läbi viidud mõningaid soojussaare
efekti käsitlevaid uuringuid, sh Tartu Ülikooli teadlaste (Sagris, Sepp ja Gauk) poolt
teostatud soojussaarte esinemise, linna haavatavus nende mõjule ja tuumikalade analüüsid.
Töös kasutati mitmest lineaarset regressioonimudelit, et hinnata, millised maapinna
parameetrid ja nende kombinatsioonid põhjustavad maapinna temperatuuri tõusu Tallinnas.
Regressioonianalüüsis kasutatud seletavad ja sõltuvad muutujad arvutati ArcGIS 10.4
programmis sobivateks ühikuteks 100x100m ruudustikus. Lisaks analüüsiti mitmeid
strateegilise ja ruumilise planeerimise dokumente hindamaks, kas linnal on valmisolek
soojussaarte efekti leevendada.
Regressioonianalüüsi tulemused näitavad, et Tallinnas mõjutavad soojussaarte teket kõige
enam transpordi pinnad. Nende mõju tugevneb koos hoonete pindala ja kõrgusega ning
rohelade, eriti kõrghaljastuse puudumisega. Planeerimise tasandil pole soojussaarte mõju
Tallinnas teadvustatud ja praegused, soojussaarte ulatust potentsiaalselt leevendavad
tegevused, on suunatud muudele eesmärkidele ega tugine seetõttu haavatavuse hinnangul
ning neil puudub ruumiline fookus. Vajalik oleks täiendavate parameetrite (Sky View
Factor, kaugus veekogudest (sh merest) ja kompaktsus) hõlmamine analüüsi, mis annaks
planeerimisotsuste tegemiseks vajaliku lisa teabe ja oleks oluliseks sisendiks näiteks
roheladade mahu arvutamise metoodika väljatöötamisel.