Eesti, Norra ja Taani päritolu õunte erinevatest sortidest pressitud mahla kvaliteet ja meeldivus Eesti tarbijale - pilootuuring
Abstract
Eestis on varasemalt uuritud tarbijate eelistusi õunte osas, kuid seda, missugused
õunamahlad Eesti tarbijatele meeldivad, ei ole uuritud.
Seetõttu oli käesoleva töö eesmärgiks selgitada välja, missuguse mahla kuivaine ja
orgaaniliste hapete sisalduse ja suhtega mahl meeldib Eesti tarbijatele enim.
Uuringus kasutati järgnevatest õunasortidest ja järgneva päritoluga mahlasid ‘Liivi
kuldrenett’ (Eesti), ‘Krameri tuviõun’ (Eesti), ‘Talvenauding’ (Eesti), ‘Aroma’ (Taani),
‘Ahrista’ (Taani), ‘Discovery’ (Norra). Tegemist oli pilootuuringuga: mahlasid hindasid 95
inimest vanuses 12 – 78 aastat. Tarbijad hindasid mahlade magusust, hapusust ja
meeldivust, lisaks määrati instrumentaalselt mahlade orgaaniliste hapete ja mahla kuivaine
sisaldus.
Tööst selgus, et tarbijad hindasid meeldivamaks mahlasid, mille mahla kuivaine ja
orgaaniliste hapete suhe jäi vahemikku 19,4 – 20,2. Nii tarbijate poolt tuntava mahla
magususe kui ka hapususe ennustamiseks oli parim näitaja mahla kuivaine ja orgaaniliste
hapete suhe. Seos inimese poolt tuntava mahla hapususe ja mahla kuivaine orgaaniliste
hapete suhte vahel oli tugevam kui hapususe ja orgaaniliste hapete sisalduse vahel.
Eestist pärit õunte puhul ei esinenud õunamahlade meeldivuses vanusegruppide vahel
erinevusi. Taani päritolu ’Aroma’ ja ’Ahrista’ mahl meeldis 12 – 13-aastastele oluliselt
enam kui kõige vanemale vanusegrupile. ’Aroma’ ja ’Ahrista’ puhul oli tegemist teiste sortide mahladest magusamate mahladega, mis võib olla põhjus, miks lapsed neid
kõrgemalt hindasid kui vanemad inimesed.
Käesoleva töö tulemused annavad õunamahla tootjatele infot, missuguse mahla kuivaine ja
orgaaniliste hapete suhtega õunamahla Eesti tarbijad eelistavad ja missugustest sortidest
pressitud mahl on soovitavate omadustega. Apple preferences of Estonian consumers have been studied recently, but there is no
information about apple juice preferences of Estonian consumers. Therefor the aim of this
study was to find out the characteristics of apple juices which are liked by Estonian
consumers. The hypothesis was that consumer liking can be predicted based on juice
soluble solids content and titratable acidity and soluble solids/ titratable acidity ratio.
Following cultivars from following countries were used in the experiment: ‘Liivi
kuldrenett’ (Estonia), ‘Krameri tuviõun’ (Estonia), ‘Talvenauding’ (Estonia), ‘Aroma’
(Denmark), ‘Ahrista’ (Denmark), ‘Discovery’ (Norway). It was a pilot study: juices were
evaluated by 95 consumers at the age from 12 to 78. Consumers evaluated sweetness,
sourness and overall liking of the juices; additionally soluble solids content and titratable
acidity were determined instrumentally at the laboratory.
Juices with soluble solid and titratable acidity ratio between 19.4 and 20.2 were rated most
pleasant by the consumers. The best predictor for sweetness and sourness was soluble
solids and titratable acidity ratio of the juice. Correlation between sourness felt by
consumers and soluble solids/titratable acidity ratio of the juice was stronger than between
sourness and content of titratable acidity.
There was no significant liking difference between age groups of apple juices pressed from
Estonian cultivars. However, children at the age of 12 – 13 liked Danish ’Aroma’ and ’Ahrista’ juices more than the oldest consumers. This result can be related to the fact that
the named juices were the sweetest.
The results of the study give information to the apple juice producers, what kind of soluble
solids/titratable acidity ratio is more liked by Estonian consumers and which cultivars can
be produced into the juice with desired properties.