Lamba ja kitse maheliha tootmise perspektiivid Eestis
Abstract
Viimastel aastatel on üha enam inimesi hakanud teadlikumalt tarbima ning hindama
mahetoitu. Maheliha on hakatud ka üha enam teadlikult hindama, sest ta on vaba
igasugustest põllumajanduslikest kemikaalide jääkidest ning sisaldab kasulikke ühendeid.
Lambaliha peetakse ka gurmeetooteks. Lamba- ja kitsekasvatus on olnud Eestis
täiendavaks loomakasvatusharuks. Siiani ei ole meil piisavat teavet karjatamise mõjust
elusloodusele, lammaste ja kitsede maheliha tootmisest karjamaadel, toodetud liha
turustamistingimustest ning tarbimisest. Bakalaureusetöö eesmärgiks on anda ülevaade
lamba ja kitse maheliha tootmisest ja selle võimalikust tarbimise suurendamisest Eestis.
Uurimuse andmetena on kasutatud intervjueeritavate vastuseid ja arvamusi, milles on
täiendavalt tehtud ettepanekuid maheliha tarbimise suurendamiseks. Analüüsi käigus on
välja toodud maheliha tarbimist mõjutavad tegurid SWOT analüüsi abil. Analüüsi mudeli
kaudu on välja toodu toodangu tugevused, nõrkused, võimalused ja ohud.
Töö autor arvab, et lamba ja kitse maheliha turgu on võimalik suurendada. Eestis on palju
põllumaad mida kasutatakse ainult niitmiseks, aga sobiksid väga hästi karjatamiseks, mis
on kasulik loodusele. Hädavajalik oleks riigipoolne toetuste suurendamine mahetootmisele. In recent years, more and more people have begun to consume more consciously and
appreciate organic food. Organic meat has also started to be appreciated increasingly as it
is free of any residues of agricultural chemicals and contains useful compounds. Sheep
meat is also regarded as a gourmet product. Sheep and goat breeding has been a
complemental branch of livestock husbandry. So far we do not have sufficient information
about the impact of grazing on the wildlife, sheep and goat organic meat production on
grazing regions, the marketing conditions for the meat produced, and the consumption. The
aim of the bachelor’s thesis is to provide an overview of organic sheep and goat meat
production and its potential increase in consumption in Estonia.
The study is based on the interviewees’ answers and opinions with further proposals for
increasing the consumption of organic meat. In the course of the analysis the factors
influencing the consumption of organic meat have been shown by using SWOT analysis.
The analysis model shows the strengths, weaknesses, opportunities and risks of the
production.
The author of the thesis believes that the sheep and goat organic meat market can be
increased. In Estonia there is a lot of agricultural land that currently is being used only for
mowing, but the land would be very suitable for grazing, which is beneficial to nature. It
would be necessary to increase the state support to organic production.