EMU DSpace
Advanced Search
  • English 
    • English
    • Eesti
  • Login
    • English
    • Eesti
View Item 
  •   DSpace
  • Institute of Agricultural and Environmental Sciences (PKI)
  • PKI Theses
  • 2. Master´s Theses
  • View Item
  •   DSpace
  • Institute of Agricultural and Environmental Sciences (PKI)
  • PKI Theses
  • 2. Master´s Theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Väikeettevõtte konkurentsieeliste kujundamine ja toote positsioneerimise võimalused OÜ Süvahavva Loodustalu näitel

Thumbnail
View/Open
Täistekst (1.335Mb)
Date
2017
Author
Virro, Kersti
Metadata
Show full item record
Abstract
Käesolev magistritöö keskendub konkurentsieeliste leidmisele, toote eristumisele ning positsioneerimise võimaluste määratlemisele ühe maapiirkonnas tegutseva väikeettevõtte Süvahavva Loodustalu OÜ näitel, mis tegeleb taimekasvatusega, tee- ja maitsetaimede kuivatamise ja pakendamisega. Teema on aktuaalne,sest rahvaarv maapiirkondades väheneb ja maaelu Eestis on hääbumas. Teema aktuaalsus väljendub ka selles, et väikestel kodumaistel ettevõtetel on keerulisem püsida konkurentsis võrdsete vastastena. Üks strateegiline võimalus turunduses on positsioneerimine, mille jaoks on tarvis kujundada oma pakutaval tootel eristuvad tunnused, mida saab käsitleda toote tugevustena sihtgrupi vajadustest lähtuvalt. Uurimistöö eesmärgiks on välja selgitada ja defineerida Eestimaiste teetaimede tootjate konkurentsieelised turul ja määratleda positsioneerimise võimalused ühe ettevõtte näitel. Eesmärgi saavutamiseks uurib ja analüüsib autor kodumaiseid teetaimi tootvate väikeettevõtete tegevust ning uurib tarbijatelt teetaimede ostueelistusi. Seejärel määratleb autor Süvahavva Loodustalu OÜ näitel erinevad eristumise võimalused ja teeb konkreetsed ettepanekud toote positsioneerimiseks, mis põhinevad ettevõtte tugevustel, konkurentsieelistel ja tarbijate hinnangutel. Magistritöös autori poolt tehtud ettepanekuid saavad rakendada ka teised väikesed maapiirkonna ettevõtted ja peretalud, keda huvitab toote konkurentsieeliste leidmine või positsioneerimine.
 
This master thesis focuses on the introduction of competitive advantages, the distinguishing of the product and the definition of the possibilities for positioning in a small enterprise in the rural area, which deals with plant production, with drying and packaging of the herbs. The topic is relevant because the population is decreasing in rural areas and the rural areas in general are facing the problems. The content of the matter is also expressed by the fact that small domestic enterprises have a more difficult task to remain in competition with bigger ones. One strategic opportunity for marketing is positioning, for which it is necessary to shape the specific characteristics of someone’s product, which can be considered as the strengths of the product from the point of view of the target group. The purpose of the Research Action is to identify and define the competitive advantages of the Estonian producers on the market and to identify the potential for positioning for one certain company. In order to achieve the objectives, the author studied and analysed the activities of small businesses producing domestic herbal teas and investigated the purchase preferences of consumers. At this stage, the author defines the possibilities of differentiation on the example of Süvahavva Loodustalu OÜ, and proposes specific measures for positioning based on the strengths of the enterprise, the competitive advantages and the consumer opinion. The proposals made by the author can also be applied in other small rural businesses and family farms, that are interested in finding the competitive advantages or opportunities for positioning of the product.
 
URI
http://hdl.handle.net/10492/3234
Collections
  • 2. Magistritööd

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
All items in EMU digital archive DSpace are protected by original copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Data policy
Feedback
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy YearAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy YearAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
All items in EMU digital archive DSpace are protected by original copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Data policy
Feedback