On Using Mathcad Software for Modelling, Visualization and Simulation in Mechanics
Abstract
Learning and research are becoming increasingly more computerbased,
which is supported by both the development of computing
technology and better results in studying, teaching and research into
engineering problems. According to Chonacky, 2006, computer
modelling and simulation are some of the best methodologies that
have been applied in science and engineering.
This doctoral thesis develops computer-based learning and research
methods in engineering mechanics, analytical mechanics and machinery
mechanics. The results can be used in both teaching and
practical engineering. In the current doctoral thesis, the objects that
are automatically generated on the computer screen using a mathematical
model are called virtual models for short. The process of
creating images that correspond to calculation results (graphs, virtual
models, simulations, etc.) is called visualization. The simulation of
the movement of virtual models gives an idea of the movement of
the object of study and the veracity of the solution calculated on the
basis of the mathematical model. The use of computer-based visualization
in teaching is very important. The analysis Höffler &
Leutner, 2007 showed that the learning outcome improved by 37%
on average when a simulation (animation) was used instead of a static
picture. The simulations in the current thesis correspond to
Recchi, et al., 2006 definition: an effective computer simulation is
built on a mathematical model, which describes the process that is
being studied. Visualization is interdisciplinary by nature, drawing
on simulations, the psychology of perception, graphic art, computer
graphics, picture editing, data management, etc. (Haber, 1990).
The mechanical problems explored in the current thesis have been
solved with a computer on a PTC Mathcad worksheet. Unlike other
mathematics programs, in which the formulas have to be programmed
as well, the engineering calculations software Mathcad
allows writing formulas the way we are used to seeing them in
books and writing them ourselves. The formulas and variables on a
Mathcad worksheet can be changed on the computer screen and the
changes in results can be directly observed in drawings, virtual models
and motion simulations for the virtual models. Antud doktoritöös esitletakse 11 publikatsiooni ja ühte patenti,
millede abil näidatakse, kuidas on võimalik virtuaalmudeleid ja
nende liikumise simulatsioone luua inseneri- ja masinamehaanika
ning analüütilise mehaanika valdkondadest, mida saab kasutada
õpetamisel ja probleemide uurimisel. Luues uuritavast objektist
matemaatilise mudeli abil virtuaalmudeli ja simuleerides selle
liikumist on võimalik antud probleemist paremini aru saada. Eriti
puudutab see inimesi, kes on kunstnikutüüpi kõrgema
närvitegevusega ja vajavad arusaamiseks mitmesuguste objektide
visualiseerivaid kujutisi (Leppik, 2001; Leppik, 2008). Antud töös
leitud probleemide lahendid on visualiseeritud virtuaalmudelitena
kui ka uuritud objektide liikumise simuleerimisega.
Õppemeetodite arendamise valdkonnast käsitleti järgnevaid
teemasid:
1. Mehaanika loov õpetamine
Selle teema kohta on doktoritöös esitletud kahte artiklit. Artiklis
III selgitatakse, kuidas võiks loovalt õpetada inseneri- ja
masinamehaanikat. Selles artiklis on toodud näiteid mehaanika
probleemide lahenditest, mis on leitud Mathcadi töölehel ja
milledele on koostatud objektide liikumist simuleerivad
videoklipid. Artiklis II on näidatud, kuidas kasutada
interaktiivseid näiteid õppeainele „Analüütiline mehaanika“
interaktiivse loengukonspekti koostamisel. Antud meetodit saaks
ka kasutada insenerimehaanika ja masinamehaanika interaktiivse
konspekti koostamiseks.
Analüütilise mehaanika interaktiivse konspekti täpsema näitena
uuriti töös I kaksikpendli suuri võnkumisi Mathcadi töölehel.
Hamiltoni diferentsiaalvõrrandite süsteemi lahendamisel Runge-
Kutta IV järku meetodiga leiti kaksikpendlite asendeid määravate
nurkade väärtuste sõltuvused ajast. Koostati kaksikpendli
virtuaalmudeli liikumise simulatsiooni videoklipp, mis näitab
ilmekalt selle pendli kaootilist liikumist.
2. V-kujuline mootori ja nukkmehhanismi arvutipõhine
uurimine
Artiklis IV näidati, kuidas arvutipõhiselt teha V-kujulise mootori
kinemaatika ja dünaamika arvutusi, koos virtuaalmudeli
koostamise ja selle liikumise simuleerimisega. Käsitleti mudeli
kinemaatikat ja dünaamikat, kusjuures kolbidele mõjuva jõu
määramisel lähtuti neljataktilise mootori indikaatordiagrammist.
Koostati videoklipp simulatsiooniga mootori virtuaalmudeli
liikumisest.
Töös IX näidati arvutipõhiselt optimaalse radiaalse nuki sünteesi
tegemist. Selleks koostati Mathcadi töölehel programm, mis seob
omavahel tõukuri eemaldumise ja naasmise võrrandid. Koostati
siirde, kiiruse, kiirenduse ja survenurga sõltuvust nuki
pöördenurgast näitavad joonised. Nuki optimaalse profiili
saamiseks leiti optimaalsed väärtused algringjoone raadiusele ja
tõukuri ekstsentrilisusele. Väljastati optimaalse profiiliga nuki
koordinaadid, mida saab kasutada nuki väljalõikamisel. Nuki
pöörlemist ja tõukuri virtuaalmudeli liikumist simuleeriti vastavas
videoklipis
3. Punktmassi liikumisega seotud ülesanded
Seda teemat käsitlevad doktoritöös kolm artiklit. Artiklis VI
käsitleti punktmassi liikumist kõveral trajektooril. Videoklipis
simuleeriti punktmassi liikumine mõnedel kõveratel
trajektooridel, millel punktmassi normaalkiirendust,
tangentsiaalkiirendust, täiskiirendust ja kiirust kujutati
geomeetriliste vektoritega. Videoklipis on näha punktmassile
etteantud trajektoor, punktmassi asukohast kõverustsentrisse
suunatud vektor, punktmassi asukohale vastava trajektoori punkti
kõverusringjoon ja evoluut, mida kujundab kõverusringjoone
keskpunkt
4. Sümpaatiliste pendlite uurimine sümbolarvutuse ja Laplace
teisendusega.
Töös VII näidati kuidas tuletada diferentsiaalvõrrandeid
sümpaatilistele pendlitele väikeste võnkumiste korral ja
lahendada need nii programmi Mathcad sümbolarvutuse kui
Laplace teisenduse abil. Koostati videoklipp sümpaatiliste
pendlite virtuaalse mudeli liikumise simulatsiooniga.
72
Uurimismeetodite arendamise valdkonnast käsitleti järgnevaid
teemasid:
1. Mõnede varbmehhanismide virtuaalmudelite uurimine ja
visualiseerimine.
Artiklis V võrreldi sisepõlemismootorites levinud ühe kepsuga
väntmehhanismi ja kahe kepsuga väntmehhanismi, mis pole
laialdast kasutust leidnud. Leiti kolvi siirded, kiirused ja
kiirendused mõlemas mehhanismis. Leitud väärtusi võrreldi
samadel joonistel. Eraldi võrreldi liugurite survenurka ja
reaktsioonjõude, mida avaldaks kolb silindri pinnale. Koostati
kaks võrdlevat mehhanismide liikumise simulatsiooni. Esimeses
simulatsioonis võrreldi liugurite siirdeid ja teises simulatsioonis -
kiirusi, kiirendusi ja survenurki. Leiti, et kahe kepsuga
väntmehhanismi korral on nii survenurga kui ka reaktsioonjõu
väärtus keskmiselt väiksem kui ühe kepsuga varbmehhanismis.
Artiklis X käsitletakse 12 lülilist koostatud mehhanismi, mille
liikumine on jala kõndimise liigutuse sarnane. Eeldatakse, et
vaadeldava mehhanismi liikumine toimub liikumist takistavas
keskkonnas. Muutuvad takistusjõud ja inertsijõud põhjustavad
sisendlüli kiiruse kõikumist. Et vähendada selle kiiruse kõikumist
näidatakse, kuidas leida sellisele mehhanismile hoorattast.
Koostati simulatsioon mehhanismi liikumisest.
2. Punktmassi liikumisega seotud probleemide uurimine ja
liikumiste simuleerimine.
Artiklis VIII modelleeriti väetiseosakest punktmassina. Uuriti
väetisosakese trajektoore jaotuskettal, sellel viibimise aega ja
laoturilt lahkumise kiirust erinevate väetiselaoturi laba nurkade,
hõõrdekoefitsiendi ja väetisosakese algpositsiooni korral.
Koostati videoklipid simulatsioonidega väetiseosakese
liikumisest. Töös XI uuriti punktmassina modelleeritud astelpaju
marja liikumist, marjade okstest eraldamise konveieri lindil ja
pärast sellelt lahkumist. Koostati matemaatiline mudel, mis
kirjeldab marja liikumist konveierilindil ja õhus pärast selle
eemaldumist lindilt. Leiti marja siire, kiirus, ja kogu liikumise
aeg sõltuvalt konveierilindi liikumise kiirusest, kaldenurgast ja
hõõrdetegurist marja ning lindi vahel. Koostati konveieri lindi
virtuaalne mudel, millel on kujutatud mari. Koostati videoklipp,
mis illustreerib marja liikumist konveieril erinevate kaldenurkade
korral ja pärast konveierilt lahkumist.
Meetodid ja tulemused, mida antud töös näidati saab kasutada
mehaanika ainete õpetamisel visualiseerimaks õpitava mehaanika
ülesande objekti virtuaalse mudeli ja simuleerides tema liikumist
arvuti ekraanil.
Arvuti programmi Mathcad saab kasutada hea abivahendina, et luua
interaktiivseid õppematerjale, mis annavad võimaluse
eksperimenteerida õppematerjalidega. Simulatsioonide loomise
võimalus teeb õpilaste jaoks õppimise huvitavamaks.
Arvuti programmi Mathcad saab kasutada hea töövahendina, et teha
inseneriarvutisi ja simulatsiooni. Simulatsioonid visualiseerivad
saadud tulemusi aidates kontrollida lahenduse õigsust.