Characteristics of Bioethanol Fuel Obtained From LignocelluloseI Biomass in Internal Combustion Reciprocating Engines With Spark- and Compressioignition
Abstract
It can be claimed about the use of bioethanol produced on the basis of
lignocellulose raw material under Estonian conditions that:
1. The amount of fuel produced from one hectare of natural
grasslands is seven times lower than using other crops (grain,
maize, etc.). The production technology must be improved and
Estonian University of Life Sciences will work in this direction.
2. All of the raw materials must be utilised in the production of
bioethanol, for example, by converting production residues to
biogas.
3. The production and use is rational for agricultural companies
due to the amounts of raw material and location and bioethanol
yield, which is quite limited.
4. Lignocellulose bioethanol can be used to cover up to 10% of
the need for diesel fuel in agriculture, if only green biomass is
used as the raw material. The biogas produced from production
residues can be used in stationary equipment (heating furnaces
and generators).
5. Depending on the chemical and physical properties of
bioethanol, it is reasonable to use an additional fuel supply
system (device), the prototype of which has been developed
within this thesis (Patent Application: P201100021). The pretests
have been performed and the device is being developed
further. The need for an additional fuel supply system was
indicated by the durability tests which revealed fuel supply
system wear.
6. While using lower concentration bioethanol (70% by volume)
the residues do not have significant influence on the engine
power and economic parameters.
7. The use of 60% bioethanol resulted in the relative cost of fuel
reducing by 14.4% in comparison with the use of 90%
bioethanol. When using bioethanol with 90% concentration,
the engine needs 21% of the total consumed fuel to be diesel
fuel; at the same time 60% bioethanol requires 36% diesel fuel.
8. Special engine tests must be run with a specific engine being
studied to evaluate the use of bioethanol in internal combustion
engines. The graphs presented in this thesis cannot be used for
evaluating engines with different designs. Universal additional
fuel supply device must be developed and an engine specific
fuel portfolio must be prepared. The engine testing laboratory of Estonian University of Life Sciences has all the necessary
measuring equipment for performing tests. Kirjanduse (BP Statistical Review of World Energy June 2011) põhjal
on bioetanooli tootmise kasv kõige suurem Põhja-, Lõuna- ja Kesk-
Ameerikas. Ameerika mandri biokütuste tootmine moodustas kolm
neljandiku kogu maailmas toodetavast biokütusest. Euroopas
moodustas bioetanooli toodang 21,1% kogu biokütuste mahust 2010
aastal. Enamasti toodetakse bioetanooli toiduainetega konkureerivast
toorainest (ILUC 2012), mida võib liigitada esimese põlvkonna
tootmistehnoloogiate hulka. Eestis puudub bioetanooli tootmine
sisepõlemismootori kütusena. Uurimuse käigus teostatud analüüsi
põhjal on rohtsest biomassist saadava bioetanooliga Eestis võimalik
katta ca 10% kulutatavast diislikütuse kogusest põllumajanduses.
Selliselt biokütust kasutades on võimalik täita direktiivi 2009/28/EÜ
nõudeid. Bioetanooli hinda mõjutab tugevalt tooraine ja tehnoloogia
valik. Kui kasutada tooraineks lignotselluloosset materjali (teise
põlvkonna tootmistehnoloogiad), siis tootmisele tehtavad kulutused
mõnevõrra suurenevad. Põhjuseks on eeltöötlusele tehtavate kulutuste
suurenemine protsessis kasutatavate kemikaalide kõrge maksumuse
tõttu. Kirjanduse (BioScopes, 2006; Etek Etanolteknik AB, 2010; Demirbas,
2009) põhjal on enamasti uuritud veevaba ja vähest vett sisaldavat
etanooli (vee sisaldus 2%) kasutamist mootorikütusena. Madala
kontsentratsiooniline bioetanool (talu etanool), mis sisaldab jääkaineid
ei ole laialdast kasutamist ja uurimist leidnud. Madala kvalitaadilise
bioetanooli tootmisel on võimalik kasutada lihtsamat tootmismeetodit,
mis vähendab kulutusi tootmisele ja laiendab tootjate arvu.
Lignotselluloossel toorainel põhineva etanooli tootmise märgatavat
kasvu kinnitavad ka tuleviku prognoosid (IEA 2008).
Doktoritöö eesmärgiks oli uurida madala kontsentratsioonilise
bioetanooli kasutamise võimalusi sisepõlemismootori kütusena väikese
ja keskmise suurusega põllumajandusettevõtetes. Sellest tulenevalt oli
üheks alleesmärgiks leida minimaalne etanoolsegu kontsentratsioon,
millega mootor töötab rahuldavalt testplaani ülekoormuspiirkonnas.
Analüüsida uuritava kütusesegu võimalikke kasutusviise ja nende mõju
diiselmootori põlemisprotsessile. Küttesegu koostise hindamisel
kasutati kvalitatiivseid ja kvantitatiivseid segumoodustusviise.
Kütusekomponentide kvantitatiivne vahekord ja nende
kasutusvõimalused diiselmootoris määratakse kindlaks erinevate
segumoodustusviiside optimeerimise teel. Pakuti välja kohalik
alternatiivkütuse koostis ja hinnati selle kasutusmeetodit
mootormeetodil. Alternatiivkütuse füüsikalis-keemilisi omadusi hinnati
98
mootori põlemisprotsessi indikaatornäitarvude ja mootori
väljundparameetrite mõõtmise teel. Töös on esitatud tehnilised
soovitused kohaliku alternatiivkütuse koostamiseks ja selle
kasutamiseks diiselmootoris.
Doktoritöö tulemused on kokkuvõetult järgmised.
1. Jääkainete mõju bioetanooli kasutamisel. Madalama
kvaliteediliste etanoolkütuste kasutamisel jääkainete sisaldus ei
avalda määravat mõju mootori väljundparameetritele.
Eelkatsetusi valitud mootori ökonoomsuslike ja võimsuslike
parameetrite hindamiseks võib teostada destilleeritud veega
lahjendatud etanooli kasutades imiteerimaks nn alternatiivset
etanooli. Kvaliteetse etanooli lahjendatud segude kasutamine
mootorkatsetel vähendab tunduvalt kulutusi. Samas heitgaaside
sisalduse määramisel ja hindamisel tuleb teostada katsed
alternatiivse etanooliga, mida kavatsetakse mootoris kasutada.
Edasistes uurimustes heitgaaside osas on tarvis teostada
täiendavaid uurimusi madalma kontsentratsiooniga etanooli
kasutamisel, kuna ei ole teada jääkainete mõju heitgaasidele ja
keskkonnale.
2. Tulemused survesüütega mootoris D-120 erineva
kvaliteediklassiga etanoolkütuse kasutamisel on järgmised:
1) mootor töötab rahuldavalt 96 % etanool lisandkütusega kuni
tunnikuluni Bf.et = 4,8 kg h-1;
2) 96 % etanoolkütuse kasutamise korral võib diisli- ja
etanoolkütuse vahekord kasvada suhteni 1:4;
3) mida suurem on etanoolkütuse kontsentratsioon, seda
suurem on mootori efektiivkasutegur;
4) etanoolkütuse lisamisel väheneb mootori efektiivkasutegur
lineaarselt;
5) mootor töötab maksimaalsel koormusrežiimil suuremate
pilootpritse koguste korral 60 % etanool lisandkütusega
rahuldavalt kuni 4,5 kg h-1;
6) 60 % etanoolkütuse kasutamise korral on mootori
efektiivkasutegur ca 10 % väiksem, kui 96 %-lise
etanoolkütuse korral.
3. Katsetes diiselmootori kõrgsurvepumba UTN 5A
väljundparameetritele ja toiteaparatuuri alasüsteemide
detailidele selgus, et: 1) pumba sektsioonide tootlus etanooli korral ei muutu oluliselt
samade toiteaparatuuri tööparameetrite juures, võrreldes
diislikütuse kasutamisega;
2) etanooliga töötamisel ei ilmnenud olulisi tööpindade
kahjustusi, mis võiksid mõjutada toiteaparatuuri tootlust ja
töökindlust;
3) mõõdetud töödetailide geomeetriline ümarus üldjuhul
paranes. Sellest saab järeldada, et etanooli keskkond sobib
uurimuses käsitletud detailide sissetöötamiseks;
4) madala viskoossuse tõttu, antud tüüpi kõrgsurvepumba
kasutamisel, satub etanool läbi plunžripaaride määrdeõli
hulka;
5) etanooliga töötanud toiteaparatuuris, mis on pikemaks ajaks
seisma jäänud, on tööpindade korrodeerumise oht suurem
kui diislikütusega töötanud aparatuuri puhul.
4. Doktoritöö käigus töötati välja kolbmootori küttesegu
moodustamise meetod ja põimtoitesüsteem (patent EE 05665
B1) ja sellele vastava SPM-i lisatoitesüsteemi esialgne
prototüüp. Eesmärk süsteemi arendamisel on kasutada
erinevate omadustega vedelaid biokütuseid
sisepõlemismootoris. Lisatoitesüsteem on sobiv, kui soovime
kasutada bioetanooli olemasolevas masinapargis. Sellisel juhul
jääb ära probleem mootori käivitamisel madalatel
temperatuuridel, mis on tingitud etanooli omadustest. Samuti ei
pea muretsema bioetanooli madalama määrimisvõime ja
suurema korrosiooni mõjust toiteaparatuurile võrreldes
diislikütusega.
5. Bioetanoolkütuse hind kujuneb sõltuvalt kontsentratsioonist ja
on leitav arvutusliku mudeliga. Mudel võimaldab hinnata,
milliseks kujuneb bioetanoolkütuse suurim piirhind võrreldes
tavakütuse hinnaga tingimusel, et kulutatud bioetanoolkütuse
maksumus oleks väiksem tavakütuse maksumusest
sama töö tegemisel. Lisaks on võimalik hinnata kuidas
muutuvad vajalikud kütuste kogused, kui võetakse kasutusele
bioetanoolkütus kas täielikult või osaliselt. Etanooli
kontsentratsiooni muutudes on hinna vahe muutuv. Kui
madalama kontsentratsioonilise bioetanooli (60 %) kasutamise
piirhind langeb võrreldes kõrgema kontsentratsioonilise
bioetanooli (90 %) kasutamisega 28,4 %, siis tootmishinna
100
langus 50 %-ga on tunduvalt suurem. Seega võib väita, et
madalama kontsentratsioonilise bioetanooli tootmine
uuritavatel tingimustel on mõistlik. Samas tuleb arvestada, et
kasutades madalama kontsentratsioonilist bioetanooli vajab
survesüütega mootor suuremat diislikütuse kogust. Kasutades
90 %-list bioetanooli vajab mootor 21 % diislikütust kogu
tarbitud kütuse kogusest, samas kasutades 60 %-list bioetanool
vajab mootor 36 % diislikütust.
6. Töö tulemusena võib öelda, et sõltuvalt bioetanooli
omadustest, kohaliku masinpargi koosseisust ja keskkonna
tingimustest on bioetanooli laialdane kasutamine
mootorikütusena Eestis esialgu probleemne, kuid edaspidi
reaalne.
Toorainest lähtuvalt on mõistlik kasutada bioetanooli osana
kütusesegust. Põllumajanduses on olemas piisav tooraine
ressurss, kui soovitakse kasutada toorainena lignotselluloosset
biomassi. Bioetanooli tootmine lignotselluloossest biomassist
on mõistlik juhul, kui tootmisjääk väärindatakse biogaasiks.
Uuringute tulemusel selgus, et bioetanooli ja biogaasi
koostootmisel 11,5 % madalama tulemuse toodetava energia
võrdluses, kui toota ainult biometaani. See ei ole halb tulemus
võrreldes kirjanduse (FRN, 2011) põhjal saadud andmeid, kus
on erinevus ca 47 % ning selge eelis on biometaani tootmisel
(kasutades maisi ja teravilja).
Masinpargi seisukohalt on samuti mõtekas bioetanooli kasutada
osana tarbitavas kütuses, kuna kulutused masinpargile on
lisatoitesüsteemi kasutades tunduvalt väiksemad, kui
olemasolevate mootorite asendamisel etanooli mootoritega.
Kasutades põllumajanduses survesüütega mootoreid, tuleb
teostada ümberseadistus ja paigaldada lisatoiteseadmed.
Lisatoiteseadmete paigaldamise eelis võrreldes mootori
ümberehitamisega on vähem kulukas. Samuti säilib võimalus
kasutada ainult põhitoitesüsteemi, kui biokütuse kasutamine
osutub probleemseks kasutajast sõltumata (tooraine hinna või
maksu muutused). Kasutades lisatoiteseadmeid jääb ära
probleem diislikütuse segamisel etanooliga (üle 20%).
Puuduseks on lisa (bio-) kütuse mahutile koha leidmine, kuid
see probleem on tehniline ja seega lahendatav.
SPM väljundparameetrite hindamisel on saadud paremaid
tulemusi kasutades lisa toiteseadmeid, kus kütuse etteandeks
kasutatakse nn fumigeerimismeetodit. Lisa toiteseadmete kasutamisel võrreldes biokütusesegu kasutamisel survesüütega
mootoris vähenevad heitgaaside näitajad CO, HC ja tahmasuse
osas ning suureneb termiline kasutegur.
Seega on oluline arendada välja ja evitada universaalne
lisatoitesüsteem. See arendustöö ei kuulunud andtud doktoritöö
hulka, kuid andis tõuke sellealase tegevuse alustamiseks Eesti
Maaülikooli tehnikainstituudi sisepõlemismootorite
katselaboris.