1. Bakalaureusetööd
Selle kollektsiooni püsiv URIhttp://hdl.handle.net/10492/7079
Sirvi
Sirvi 1. Bakalaureusetööd Autor "Aasna, Tiit" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 1 1
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimisvalikud
Kirje Diiselmootori juhtmooduli seadistamine võimsuslike parameetrite parendamiseks(2016) Aasna, Tiit; Ilves, RistoKäesoleva uurimustöö eesmärgiks on hinnata mootori juhtmooduli seadistamise mõju mootori väljundparameetriltele. Ettevõtted, kes juhtmooduli tarkvara muutmisega tegelevad, lubavad kuni 20% madalamat kütusekulu ning samas kuni 30% rohkem võimsust, kuid sellekohaseid katsetusi läbi pole viidud, piirdutakse kõigest võimsuse ning pöördemomendi mõõtmisega. Lubatud kütusekulu vähenemine tooks endaga kaasa olulise materiaalse kokkuhoiu ning seeläbi oleks võimalik vähendada ka sõiduki poolt tekitatavat keskkonnasaastet. Selleks, et hinnata seadistamise mõju, teostatakse sõidukile labori tingimustes mootorikatsed, mille käigus mõõdetakse mootori võimsust, pöördemomenti, kütusekulu, heitgaaside sisaldust ning tahmasust. Kõik katsetused sooritatakse Eesti Maaülikooli Tehnikainstituudi õppelaboris, mis on varustatud dünamomeetriga. Lisaks käsitletakse töös ka diiselmootorite ajalugu, arengut, ehitust ja tööprintsiipe, tutvustatakse diiselmootoritele esitatavaid keskkonnanõudeid ning nende muutumist ajas. Töö tulemusel saadi võrdlevad andmed tehase tarkvara ning muudetud tarkvara korral, lisaks oli võimalik mõningaid parameetreid võrrelda sõiduki tootjatehase poolt ettenähtud väärtustega. Tulemustest nähtus, et mootor on ajaga osa ressurssi kaotanud, kuid tarkvara muutmine andis märgatavaid tulemusi ka tehase niminäitajatega võrreldes. Teise olulise tulemusena võib välja tuua selle, et kütusekulus oodatud langust ei toimunud, ning kütusekulu hoopis kasvas juhtmooduli tarkvara muutmisega.