MII lõputööd
Selle valdkonna püsiv URIhttp://hdl.handle.net/10492/7077
Sirvi
Sirvi MII lõputööd Autor "Aan, Aare" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 20 21
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimisvalikud
Kirje Atrade kinemaatika katsestendi eskiisprojekt(2012) Prost, Hendrik; Aan, AareSaha kinemaatika ja kivikaitse katsetamiseks ning tulemuste mõõtmiseks on erinevaid võimalusi. Antud töös käsitletakse kahte võimalikku lahendust: kett-taliga ning hüdroajamiga. Hüdroajam tagab parema saha liikumise reguleeritavuse, täpsema jõu mõõtmise ning tera siirde registreerimise. Kett-tali ajamiga katsestend osutub kompaktsemaks, millel väiksem materjali kulu ning maksumus. Mõlemad katsestendi lahendused pakuvad võimalust katsetada sahku Kverneland ning Lemken. Antud töö tulemusena pakub töö autor välja hüdroajamiga katsestendi, midavõiks tuevikus kasutada atrade kinemaatika ja kivikaitsete uurimisel. Stendi tehnilised joonised on toodud lisades. Enne katsestendi ehitamist tuleb veel teostada mahukad tugevusarvutused ning kasutada selleks ka arvutiprogramme (FEMAP, CAE). Kuna saha liikumine tekitab raamis erinevaid momente ning väändeid, tuleb arvestada suurte varuteguritega, samas ei tohi viia raami omahinda liialt kalliks. Hüdroajami projekteerimisel peab teostama täiendavad arvutused ning uurima kataloogidest sobivaid komponente. Juhtsiinide puhul tuleb kasutada kataloogides pakutavat arvutusmetoodikat ning leida sobivad juhtsiinid koos kelkudega. Jõu ja siirde registreerimiseks tuleb leida sobivad andurid ning need arvutiga integreerida, et oleks tagatud andmete sujuv jälgimine ning töötlemise võimalus.Kirje Kallurhaagise projekt(Eesti Maaülikool, 2018) Pihlo, Kristjan; Aan, Aare; BiomajandustehnoloogiadAntud magistritöö käigus projekteeriti ja konstrueeriti Powersteel OÜ tarbeks kallurhaagis, mis on mõeldud esimeseks selletaoliseks haagiseks ettevõtte tootesarjas. Töö tervikuna on jaotatud kuueks peatükiks, kus esimeses peatükis uuriti Eesti seadusandlust, mis tehnonõutele pidi haagis vastama ning tutuvustati ettevõtte tehnoloogilisi võimalusi, millega tuli projekteerimisel arvestada. Teises peatükis uuriti juba turul olevaid haagiseid ning koostati võrdlev tabel. Kolmandas peatükis teostati mitmeid konstruktsiooniarvutusi, millega dimensioneeriti kallurhaagis. Neljandas peatükis anti ülevaade haagise hüdrosüsteemist ning viiendas peatükis olid välja toodud haagise ohutuse jaoks projekteeritud lisaseadmeid. Viimases peatükis arvutati haagise maksumus. Haagisele projekteeriti uudne ja omanäoline kahesuunaline hübriidlahendusega tagaluuk. Töö lisades on välja toodud pidurite skeem, põhikoostujoonis, 3D fotorealistlik plakat ja pidurite arvutuse tulemused.Kirje Kuni kümne meetri sügavusele sukelduva kaugjuhitava allveesõiduki eskiisprojekt(2013) Laun, Toomas; Palge, Veli; Aan, AareKäesolevas töös uuriti kaugjuhitavate allveesõidukite disaini aspekte ning projekteeritivastavalt püstitatud eesmärkidele allveesõiduk. Uurimistöö eesmärk oli valmistada esialgne eskiisprojekt allveesõidukile, mis on võimeline sukelduma kuni kümne meetri sügavusele, et sooritada nõutud vaatlusoperatsioone enamikes Eesti järvedes. Allveesõiduk pidi minimaalselt olema varustatud kaamera ning valgustitega ning allveesõiduki opereerimiseks pidi kasutama kaugjuhtimispulti. Uurimistöö läbiviimine jagati kahte etappi: a) olemasolevate allveesõidukite disainiga tutvumine, b) kaugjuhitava allveesõiduki projekteerimine. Seoses püstitatud ülesande täitmisega sooritati vajalikud arvutused sukeldumissügavuse saavutamiseks ning lähtuvalt arvutustest valiti allveesõidukile vajalikud komponendid. Projekteerimise tulemusena selgus, et nõutud parameetritega allveesõiduki projekteerimine on võimalik, kuid allveesõiduki juhtimiseks ning videopildi edastamiseks on vaja kavandada ka veepinnal asuv ujuvpoi, mis on ühendatud allveesõidukiga. Eskiisprojektist lähtuvalt projekteeriti allveesõiduk, ujuvpoi ja juhtkonsooli alus. Nende projekteerimise eesmärgiks oli lihtsus, universaalsus ja isevalmistamise võimalus. Kavandatud süsteemi juures on võimalik kasutada detaile, mida on võimalik omandada kaubandusvõrgust.Kirje Küttepuude toormaterjali etteande estakaadi projekt(Eesti Maaülikool, 2019) Kaaver, Siim; Aan, AareLõputöö eesmärgiks on projekteerida küttepuude toormaterjali etteande estakaad, mis tagab efektiivse toormaterjali etteande halumasinale ning hoiab kokku tööjõu kulusid. Hetkel töös oleval estakaadil puuduvad etteanded. See tähendab tööjõukulu lisa ning ei ole efektiivne. Etteande estakaadile esitati nõuded ning määrati tehnilised tingimused. Nende täitmiseks teostatid ülesanded. Ülesannete lahendamisega täideti nõuded ning tehnilised tingimused. Küttepuude toormaterjalie etteande estakaadi valmistamiseks teostati tehnilised joonised, mille järgi saab seadme valmis ehitada.Kirje Küttepuude väljastusautomaadi eskiisprojekt(2014) Tomson, Kaupo; Aan, AareTänapäeva kiire elutempo juures otsivad inimesed pidevalt mugavamaid lahendusi erinevatele eluvaldkondadele. Sellesse valdkonda kuuluvad ka küttepuud saunade ja korterite kütmiseks. Antud projektiga loodetakse muuta küttepuude kättesaadavus väikestes kogustes inimestele mugavamaks ja lihtsamaks. Töö eesmärk oli projekteerida küttepuude väljastusautomaat, mis väljastab kliendile eelnevalt pappkasti pakendatud küttepuid ning on funktsionaalne 24 tundi ööpäevas. Automaat on mahutatud 20 jalasesse merekonteinerisse ning on transporditav asukohta, kus on tema järgi kõige suurem nõudlus. Põhimõtteline tehnoloogiline lahendus küttepuude väljastusautomaadile sai leitud. Automaat on võimeline ühe laadimisega müüma 200 küttepuude kasti. Ühe kasti müüdav kogus on ligikaudu 40 liitrit kuivi lepa halgusid ning kast kaalub 16 kg. Esialgsed komponendid küttepuu automaadi tööks said samuti valitud. Tõsteplatvorm ja luugisüsteem tuli ise projekteerida, et automaat suudaks täita oma eesmärgi. Lisaks sooritati ka katsed miniatuurse mudeliga, mis on mõõtkavas 1:20. Katsetulemustest selgus, et pappkaste on vaja kohandada automaati, et toimiks paremini kastide üksteise peal virnas liikumine. Kastide tagumise külje alumise serva külge on vaja monteerida "saba", mille peale toetub järgmine kast. Sellise lahendusega saab vältida olukorda, kus erinevate kihtide kastid üksteise vastu takerduma hakkavad. Küttepuude väljastusautomaadi esialgne hinnatav maksumus on ligikaudu 9000 EUR-i. Selle projekti raames ei ole käsitletud elektriskeemi ekspluatatsiooni, mis tähendab, et lõplik hind tõuseb. Vajab märkimist, et elektriseadmete kaitseaste peab antud projektil olema IP66. Küttepuude väljastusautomaati on võimalik täiustada erinevate puuliigi valikutega. Lisaks on võimalik ka müüdavate küttepuude kastide arv suurendada muutes tehnoloogilist lahendust. Peale sularaha ja kaardimakse saab maksevõimalusi laiendada veel mobiilimaksega.Kirje Mudelautode dünostendi projekt(2014) Plaado, Rain; Aan, AareKäesoleva töö käigus on valminud mudelautode dünostend, millest võiks olla abi paljudele modellistidele oma autode seadistamisel. Dünostendi lõplik lahendus vastab paika pandud eesmärkidele ja on reaalselt kasutatav. Stendi ei saa hetkel lugeda valmis tooteks – stendi hinna alandamiseks, täpsuse ja kasutusmugavuse suurendamiseks on võimalik sisse viia palju tehnilisi parandusi ja täiustusi. Lisaks antud töös mainitud võimalikele tehnilistele täiendustele lisandub neid kindlasti ka pikaajalisema stendi katsetamise ja kasutamise käigus. Stendi projekteerimise ja valmistamise käigus tekkinud probleemidele, näiteks sobiva materjali leidmiseks rullikutele, on leitud töötavad lahendused. Kindlasti tasub ka antud teemat uurida, on võimalik et stendi ehituseks valmistatud detaile on võimalik osta valmiskujul. Kuna stendi pole olnud võimalik veel väga palju testida siis ei ole võimalik täpselt hinnata selle täpsust näiteks erinevate temperatuuride korral. Stendi rullikud on paigutatud määritavatele kuullaagritele ja tänu sellele peaks antud sõlme vastupidavus olema piisav. Probleemide korral laagerdusega on laagripukid kiiresti ja lihtsalt vahetatavad. Tänu võimalusele paigaldada raamile alla rattad on stend teisaldatav ilma lahti monteerimata. Hetkel graafikule kuvatavate andmete resolutsioon on rahuldav, edaspidise täiendamise käigus võiks suurendada arendusplaadilt arvutisse saadetavate andmete sagedust. Suurema sagedusega saadetud andmed muudaksid mõõtetulemuse täpsemaks ja graafikul mõõtepunkte ühendava joone sujuvamaks. Lisaks sellele oleks edaspidiselt lisada programmi võimalus mõõtmise automaatseks käivitamiseks kohe, kui rullikud on hakanud liikuma. Mõõtmise lõppedes peaks olemas olema võimalus graafiku ja mõõdetud andmete trükkimiseks. Üheks edasiseks arenguks dünostendil peaks kindlasti olema alusraami ja rullikute raamide konstruktsiooni optimeerimine selliselt, et raamil säiliks piisav tugevus. See peaks endas sisaldama raami materjalikulu ja kaalu vähendamist ning kujult lihtsate detailide kasutamist, mis muudaks odavamaks ja kiiremaks detailide valmistamise. Antud töö koostamine käsikäes stendi projekteerimise ja ehitusega oli mitmeti kasulik. Kindlasti aitas see ära hoida või vähemalt minimaliseerida erinevate tehniliste lahenduste loomise käigus tekkivaid probleeme. Enamasti oli mingi kindla sõlme või detaili projekteerimise järel võimalik see valmistada ja proovida kokku sobivust ülejäänud detailidega.Kirje On Using Mathcad Software for Modelling, Visualization and Simulation in Mechanics(2015) Aan, Aare; Heinloo, MatiLearning and research are becoming increasingly more computerbased, which is supported by both the development of computing technology and better results in studying, teaching and research into engineering problems. According to Chonacky, 2006, computer modelling and simulation are some of the best methodologies that have been applied in science and engineering. This doctoral thesis develops computer-based learning and research methods in engineering mechanics, analytical mechanics and machinery mechanics. The results can be used in both teaching and practical engineering. In the current doctoral thesis, the objects that are automatically generated on the computer screen using a mathematical model are called virtual models for short. The process of creating images that correspond to calculation results (graphs, virtual models, simulations, etc.) is called visualization. The simulation of the movement of virtual models gives an idea of the movement of the object of study and the veracity of the solution calculated on the basis of the mathematical model. The use of computer-based visualization in teaching is very important. The analysis Höffler & Leutner, 2007 showed that the learning outcome improved by 37% on average when a simulation (animation) was used instead of a static picture. The simulations in the current thesis correspond to Recchi, et al., 2006 definition: an effective computer simulation is built on a mathematical model, which describes the process that is being studied. Visualization is interdisciplinary by nature, drawing on simulations, the psychology of perception, graphic art, computer graphics, picture editing, data management, etc. (Haber, 1990). The mechanical problems explored in the current thesis have been solved with a computer on a PTC Mathcad worksheet. Unlike other mathematics programs, in which the formulas have to be programmed as well, the engineering calculations software Mathcad allows writing formulas the way we are used to seeing them in books and writing them ourselves. The formulas and variables on a Mathcad worksheet can be changed on the computer screen and the changes in results can be directly observed in drawings, virtual models and motion simulations for the virtual models.Kirje Õppeotstarbelise varbmehhanismi eskiisprojekt(2014) Ilves, Sander; Aan, AareLõputöö tulemusena valmis õppeotstarbelise varbmehhanismi eskiisprojekt. Määrati saavutatavad eesmärgid ja analüüsiti võimalikke lahendusi. Seatud eesmärkidest ja piirangutest lähtuvalt projekteeriti seadme tööks vajalikud sõlmed, elektroonikalahendused ja koostati tehnilised joonised. Samuti koostati seadmele esialgne kasutusjuhend ning leiti seadme valmistamiseks vajaminevate komponentide maksumus. Projektile seatud eesmärgid said lõputöö raames täidetud. Lõputöö ühe osana valmistati varbmehhanismi tööks vajaminevad detailid. Lisaks programmeeriti andmehõiveks vajalikud programmid ning loodi kasutajaliides. Andurite ja täiturite tööd kontrolliti katseliselt ning saadud tulemusi hinnati usaldusväärseteks. Varbmehhanismi detailid monteeriti, paigaldati vajalikud andurid ja prototüübiga viidi läbi katseid. Seeläbi tõestati projekteeritud süsteemi toimimist. Katsete tulemusel saadi ka varbmehhanismi parameetrite graafikud, mida on võimalik edasiselt analüüsida. Seadme edasiarenduseks tuleb koostada täiendavad teoreetilised kontrollarvutused, mis arvestaksid reaalse varbmehhanismi alglüli muutuvat kiirust. Antud arvutused on vajalikud väljundlüli parameetrite teoreetiliste ja praktiliselt mõõdetud tulemuste võrdlemiseks. Lisaks tuleb seadme lõplikuks kasutuselevõtuks valmistada alusraam ja monteerida seade tervikuks. Projekti lõplikul valmistamisel ja kasutuselevõtul avaneb võimalus mitmekesistada õppeaine “Masinamehaanika“ sisu. Seadmega on võimalik uurida reaalsete mehhanismide tööd, anda ülevaade reaalsetest mehhanismidest ja uurida teooria rakenduvust praktikas. Lisaks on valminud seadmel potentsiaalne turg õppeasutuste ja laborite näol. Turueelise tagab seadmele selle ainulaadsus ja madal valmistamise omahind.Kirje Pinnasepuur Echo EA-410 eskiisprojekt(Eesti Maaülikool, 2017) Pahla, Kristo; Aan, Aare; Põllumajandus- ja tootmistehnikaEhitusregistri andmetel lubati 2016.aastal kasutusse 4732 uut eluruumi, see on 763 eluruumi rohkem kui aasta varem. Eesti ehitusettevõtted ehitasid 3% rohkem kui eelneval aastal. Viiendat aastat järjest kasvas uute eluruumide arv. Eluruumide arvu kasv suurendab piirdeaedade rajamise vajadust. Lõputöö käsitleb pinnasepuur Echo EA-410 seadme tootearendust ja täiustamist, eesmärgiga seadmel esinevate puuduste väljatoomist ja parendamist. Töö koostamisel on konsulteeritud kahe spetsialisti arvamusega, kes kasutavad antud masinaid igapäevaselt. Teostatud on turuanalüüs olemasolevate lahenduste ja seadmete parameetrite võrdlemiseks. Tulemusena on välja toodud seadmete eelised ja puudused. Järgnevalt teostati Echo EA-410 põhjalik ülevaade seadmel esinevatest puudustest. Peamisteks probleemseteks kohtadeks on väljundvõlli seiskamise puudus ning käepidemete nõrkus ja ebamugavus. Reduktori seiskamiseks on välja pakutud kaks lahendust. Käepideme puuduste kõrvaldamiseks projekteeriti konstruktsioon ühes tükis ning asendati olemasolev gaasihoob kahe teisega. Lõputöös püstitatud eesmärk sai täidetud. Antud seadmel esinevad puudusetele pakuti välja lahendused ning sobivuse korral need rakenduvad.Kirje Pneumaatilise radiaalmootori projekt(2015) Noorem, Marten; Aan, AarePneumaatilise radiaalmootori projekt osutus väga kasulikuks. See andis laialdasi teadmisi pneumaatika maailmas, mehaanikas, elektroonikas ning samuti ka tootmisettevõttesse tööjooniste vormistamises. Projekt on kasulik tudengitele, kes soovivad osa võtta järgmise aasta „Pneumobil“ võistlusest või tutvuda lisaks laboritele ka teistsuguse pneumaatilise lahendusega . Käesoleva rakenduskõrghariduse töö käigus on sooritatud järgnevad teoreetilised ja praktilised tööd: 1. Uuritud survestatud õhu ja lämmastiku käitumist pneumaatilises süsteemis. 2. Matemaatiliselt leitud optimaalsed mootori parameetrid. 3. Projekteeritud CAD keskkonnas pneumaatiline radiaalmootor. 4. Ostetud standardtooted, valmistatud ebastandartsed detailid ning koostatud füüsiline mootor. 5. Testitud mootorit ilma koormuseta. 6. Testitud mootorit koormusega masina all. 7. Võisteldud masinaga „VIII. International Aventics Pneumobile Competition“ võistlusel, mille all on projekteeritud mootor. 8. Saavutatud „VIII. International Aventics Pneumobile Competition“ konstruktsiooni kategoorias III koht. Tulevikus on planeeritud mootorit edasi arendada ning ka võistelda järgmise aasta võistlusel.Kirje Pneumobile Technics 5 käigukasti optimeerimine(Eesti Maaülikool, 2022) Laul, Rasmus; Aan, AarePneumobile Technics 5 on suruõhusõiduk, mis on ehitatud Emersoni poolt korraldatud „International Aventics Pneumobile Competition“ jaoks. Rakenduskõrgharidus lõputöö eesmärgiks on optimeerida pneumobile Technics 5 käigukasti. Käesoleva töö käigus vähendati käigukasti massi ja tõsteti üldist kasutegurit. Eesmärgi saavutamiseks otsiti vähendatud laiusega hammasratastele sobiv materjal. Sammuti muudeti käikude arvu ja ülekandesuhteid. Kasuteguri suurendamiseks vahetati liugelaagrid kuullaagrite vastu. Arvutuste põhjal projekteeriti optimeeritud käigukast. Optimeerimise tulemusena saavutati 10% massi vähenemine ja 5% kasuteguri suurenemine.Kirje Pneumosõiduki astmevaba jõuülekande projekt(2016) Türk, Kristjan; Aan, AareBosch Aventics korraldab igal aastal tehnika erialade tudengitele võistlust „International Aventics Pneumobile Competition“, mille jaoks ehitab MTÜ Tehnikaüliõpilaste Selts juba kolmandat aastat võistlusmasinaid. Bakalaureusetöö eesmärk on MTÜ Tehnikaüliõpilaste Seltsi projekti „Pneumobiil 2016“ raames Technics 2 pneumobiili ülekandemehhanismi projekteerimine. Töös kasutatakse Marten Noorema poolt konstrueeritud pneumoradiaalmootori katsetuste põhjal kogutud andmeid. Mootori katsetuste ja selle mehhanismi kinemaatilise analüüsi põhjal projekteeriti ning konstrueeriti käesoleva töö raames muutuva jõuõlapikkusega mehhanism, mis võimaldab ülekandesuhet astmevabalt muuta. Pärast ülekandemehhanismi koostamist seadistati mehhanism tööle Enrgiakasutuse õppekava magistrandi Gert Truu poolt, kasutades selleks Audrino Uno arendusplaati. Technics 2 võistlussõiduki katsetamine lõppes jõuõla mehaanilise rikkega, mis oli põhjustatud jõuõla tikkpoltide aladimensoneerimisest, valesti valitud materjalist ning tikkpoltide keermestuse ebatäpsusest.Kirje Pneumosõiduki jõuülekande projekt(Eesti Maaülikool, 2017) Noorem, Marten; Aan, Aare; Põllundus- ja tootmistehnikaMagistritöö „Pneumosõiduki jõuülekande projekt“, käsitleb rakenduskõrghariduse lõputöö „Pneumaatilise radiaalmootori projekt“ raames loodud pneumaatilist radiaalmootorit ning selle edasiarendust. Magistritöö eesmärk on parandada rakenduskõrghariduse lõputöö raames valminud ajamit, samal ajal eksperimenteerides ebastandartsete meetoditega jõuülekannete vallas. Magistritöö käigus projekteeritakse ja koostatakse komplektne ajam mis koosneb mootorist, käigukastis ning lõppülekandest koos vedava sillaga. Käigukastis kasutatud vesilõikusega toodetud mooduliga üks hammasrattad töötavad hästi ning selle meetodi abil valmistatud detaile võib kasutada vähese täpsusega süsteemides või keskmise täpsusega süsteemides prototüüp kehadena. Täiendavaid uuringuid on tarvis läbi viia erinevate materjalide, paksuste ning moodulite kohta.Kirje Raalprojekteerimise tarkvara Solid Edge FEM paketi juhend iseseisvaks tööks(Eesti Maaülikool, 2018) Tsõganov, Mihhail; Aan, Aare; BiomajandustehnoloogiadProgrammi Solid Edge Simulation juhendid ja õppematerjalid on enamasti võõrkeelsed ja hetkel puudub eestikeelne juhend. Antud bakalaureusetöö eesmärgiks on luua tarkvarale Solid Edge Simulation eestikeelne juhend iseseisevaks tööks. Antud tarkvaraga on võimalik teha erinevaid tugevusarvutis kui ka soojusjuhtivuse arvutusi. Antud arvutused aitavad inseneridel jõuda kiiremini vastupidavale ja optimaalsemale tulemuseni oma töös. Töö lisades on kaks samm-sammulist harjutusülesannet. Esimene on koostu tugevusarvutuse ja teine on soojusjuhtivuse kohta. Lisaks on tehtud abistavad videod mudeli koostamisest, mille kättesaadavus on näidatud töö kasutatud kirjanduse loetelus.Kirje Raalprojekteerimise tarkvara Solid Edge modelleerimisjuhend iseseisvaks tööks(2016) Pihlo, Kristjan; Aan, AareRaalprojekteerimise programmi Solid Edge juhendid ja õppematerjalid on enamasti võõrkeelsed ning puuduvad asjakohased eestikeelsed juhendid. Käesoleva bakalaureusetöö eesmärgiks oli luua raalprojekteerimise tarkvara Solid Edge pindmodelleerimist hõlmav eestikeelne juhend. Kuna pindmodelleerimist võib pidada modelleerimist edasijõudnu tasemel, siis töös ei käsitletud programmi algteadmisi puudutavaid käsklusi. Kõik pindmodelleerimist hõlmavad käsklused on töö sisus grupeeritud nelja suuremasse peatükki, kus kõikide käskluste kohta on antud ülevaatlik tööpõhimõte ning vajadusel ka joonis käskluse kasutamise kohta. Töö lisades on 12 samm-sammulist harjutusülesannet, kus on rakendatud töö sisus käsitletud käskluste kasutamist reaalse mudeli loomise näol. Lisaks on koostatud abistavad videod mudeli koostamiseks, millede kättesaadavustele on viidatud töö kasutatud kirjanduse loetelus.Kirje Rakise kohandamine Kitagawa TMX-200 pöördlauale(2013) Vendla, Erlend; Allas, Jaanus; Aan, AareThis project is about modifying a trunnion table for use with a specific type of rotary table and machining centre. In addition, this project analyses the suitability and possible usage cases of different vises with the trunnion table. The project starts with a goal statement, then continues with an overview and classification of common metalworking fixtures. Then an overview of the original situation is given. After that the design of the trunnion table is discussed. This includes a comparison of possible design solutions, selection of necessary parts and calculations for determining the dimensions of details and their strength. Finally, a comparison of different vises is made and possible usage cases are explained.Kirje Ralliauto Lada S1600 sõltumatu tagasilla vedrustuse eskiisprojekt(Eesti Maaülikool, 2017) Õunpuu, Janno; Aan, Aare; Põllundus- ja tootmistehnikaAntud töö eesmärk püstitati, kuna lähtesõidukil, ralliautol Lada S1600, taheti parandada sõiduomadusi sh. juhitavust, kiirendamist ja teepinna konarluste põhjustatud löökkoormustele vastupidavust. Töö eesmärgiks seati projekteerida ralliautole LADA S1600 hetkel olemasoleva sõltuva tagasilla lahenduse asemel uus sõltumatu tagasilla lahendus. Töö käigus tutvustati erinevaid tagasilla vedrustuste lahendusi, tutvustati hetkel lähtesõidukil esinevat tagasilla vedrustuse süsteemi ning seejärel pakuti välja võimalik uus tagasilla vedrustuse süsteem. Tulemus tugineb puhtalt teoorial ning hetkel ei ole projekteeritud uus vedrustuse lahendus praktilist kasutust leidnud. Lähitulevikus on plaan antud eskiisprojekt ellu viia.Kirje ReLaDe magnetiliste nanoosakeste kogumise teostatavuse uuring(Eesti Maaülikool, 2017) Elmet, Martin; Aan, Aare; Venta, RainisTänapäeva tarbimisühiskond on väga kiiresti muutuv ja pidevalt edasi arenev. Moodsalt elamine nõuab väga palju ressursse ja seetõttu on väga palju hakatud asju taastöötlema ja taaskasutama, mis on väga aktuaalne teema. Antud töö aitab loodetavasti tulevikus ressursse säästa. Lõputöö käsitlebki nanoosakestest pesuaine taaskogumist pesumasina reoveest, mis võimaldab säästa pesumasinate pesuainet ning samas on ka selle reovesi puhtam. Sääst tuleb nanoosakeste taaskasutamise võimest. Peamine probleemi käsitlus on 30-100 nm suuruste superparamagnetiliste raudoksiidosakeste (ReLaDe osakesed) kogumine pesumasina reoveest. Kirjanduslike allikate põhjal sai tehtud ülevaade erinevatest potentsiaalsetest nanoosakeste kogumise meetoditest. Töö tulemusel sai leitud mitu uudset metoodikat ja tehnoloogiat, mille abil võiks käsitletud osakesi püüda. Antud tööle on võimalik teha ka jätku-uuring ja eksperimentaalne osa.Kirje Robotexi reeglitele vastava pallihoidja väljatöötamine(2013) Väljaots, Mihkel; Jõgi; Erkki; Aan, AareKäesoleva töö eesmärk, töötada välja Robotexi reeglitele vastav pallihoidja ning seda testida, sai täidetud. Seade tehti valmis ning paigaldati robotile ja viidi läbi katsed ja häälestati pallihoidjat reguleeritavate parameetrite muutmise teel. Pärast testimisi ja mõõtmisi sai öelda, et robot koos välja töötatud pallihoidja vastab kõigile Robotexi reeglitele. Praktilist kinnitust sai hüpotees, et väiksema diameetriga rulliga suureneb jõud, millega pall vastu robotit surub. Selgus ka, et palli liiga kõvasti vastu alust surumine võib takistada roboti liikumist küljelt küljele, mistõttu on soovitav rulli allasurumise jõud teha reguleeritava väärtusega. Kuna alusvaibal võib olla ebatasasusi ning roboti kiirused ja pöörded võivad erineda, on soovitav teha pallihoidjatel reguleeritavaks ka rulli minimaalne kõrgus, kus rull ja pall esimest korda kokku puutuvad. Käesoleva töö raames töötati välja pallihoidja kummirullide universaalne tootmistehnoloogia ning vorm, mille abil erineva diameetriga kummirulle ümber metallist võllide valada. Vormi abil toodeti edukalt Robotexi nõuetele vastavad kummirullid kuid nende tarvis oli vaja kasutada sanitaarsilikoonidest mitmeid kordi kallemaid kahekomponentseid kumme. Käesoleva töö raames töötati välja idee, kuidas odava sanitaarsilikooni ning tualettpaberi abil kummirulle toota. Töö autor soovitab edasistes käsitlustes välja arendada ja töötade tehnoloogia, mille abil saab ka ühekomponentsetest sanitaarsilikoonidest Robotexile sobivaid kummirulle valmistada.Kirje Tagaroopsaha projekt(Eesti Maaülikool, 2019) Otsatalo, Toomas; Aan, AareKoostatud bakalaureusetöö on masinaehituslik projekt, mille eesmärgiks on töötada välja põllumajandusliku väiketraktori tagarippsüsteemile haagitav tagaroopsahk. Olulisteks alameesmärkideks on tagaroopsaha hõlma optimaalseima kuju ning hõlma hüdraulilise pööramislahenduse konstrueerimine. Töö käigus viidi läbi turu-uuring Eesti tootjate osas, selgitamaks välja sarnaste toodetavate tagaroopsahkade omadused. Projekteeritava tagaroopsaha konstruktsiooni väljatöötamiseks koostati lähteülesanne. Bakalaureusetöö sisulises osas teostati arvutused hõlma kuju disainimiseks, tugevusarvutused pöördtelje, raami ja teiste detailide dimensioneerimiseks ning teostati hüdrosilindrite valik. Tagaroopsaha mugavaks haakimiseks ja kasutamiseks on sahale lisatud statsionaarsed veosõrmed ja toetusjalg. Töö koostamise käigus asuti seisukohale, et optimaalseim hõlma lõiketera lõikenurk pinnase ja lume lõikamiseks on 45o . Pinnase profileerimisel ja lumetõrjel on hõlma sobivaim haardenurk 45o . Töö koostamise käigus kirjeldati hõlma hüdraulilise pööramise realiseerimise probleemi ning otsiti sobivat lahendust. Tagaroopsaha hõlma pööramiseks 280o ulatuses, et tagada võimalus tagaroopsahka kasutada traktori edasi- ja tagasiliikumisel, konstrueeriti hõlma pööramissilindri korpuse kinnituspunkti nihutamiseks vastav mehhanism. Lahendus võimaldab hõlma lihtsalt ja mugavalt pöörata. Töö tulemusena töötati välja universaalse tagaroopsaha konstruktsioon, mis laiendab oluliselt põllumajandustraktori kasutusvõimalusi ning esitatakse soovitused tagaroopsahaga töötamise viiside kohta.