Roheline vöö
Kokkuvõte
Käesolev bakalaureusetöö valmis Eesti Maaülikoolis 2011/2012 õppeaastal, Linnaruumi
kujundamise kursuse raames. Juhendajateks olid Friedrich Kuhlmann ja Anna-Liisa Unt.
Kursuse jooksul tuli leida kujunduslahendus kahele Tartus olevale alale, millest ühest
kujunes välja lõputöö.
Töö eesmärgiks on kujundada projektialale ökonoomne ja praktiline kujunduslahendus,
mis hõlmaks endas kolme funktsiooniga alasid: elamukrundid, ärihoone ja haljasala.
Kujundus peab arvestama majandusliku olukorraga, ümbritseva ala ehitustiheduse ja
krundipiiridega ning pakkuma mitmekülgset tegevust laiale kasutajaskonnale. Läbi
kujunduslahenduse ja erinevate ürituste tekib alale oma identiteet, mis eristab seda
ümbritsevast kuid seob siiski terve linnaga.
Projektialaks oli kasutuseta heinamaa Raudtee, Riia ja Kastani tänava vahel. Töö
stsenaarium näeb ette endise raudteeliini muutmist läbi linna kulgevaks sporditeeks, mille
üheks alguspunktiks oleks antud projektiala. Eelmise tööga siduvaks teemaks on seega
sport ja vaba aga veetmine. Kujunduse osas kasutasin sarnaselt esimesele tööle funktsiooni
järgi liigendamist ning kaarjalt kulgevaid jooni.
Raudtee projektiala kõige tähtsam element on vana raudteeharu asemele ehitatav rattatee.
Uus kergliiklustee lookleb läbi Tartu ning seob projektiala terve ülejäänud linnaga. Samuti
muudab see Tamme staadionile liikumise ratturite ja jalakäijate jaoks tunduvalt
mugavamaks ja ohutumaks ning meelitab rahvast tervest linnast.
Projektiala on oma rohke haljastusega kui roheline vöö kahe linnaosa vahel. Samuti kujutab
läbi linna kulgev rattarada kui vööd, mis linna koos hoiab. Need kaks osa moodustasidki
töö pealkirja - Green belt.
Kujunduslahenduse välja töötamisel on eelkõige lähtutud projektiala ümbritsevaga
sidumisest, kaotamata siiski oma eripära.
Projektiala põhjaosa hea ligipääsu tõttu on sinna projekteeritud büroohoone, mis toob
alale ka rohkem inimesi. Ala keskele on planeeritud tänav, mis järgib olemasolevat
tänavajoont ning lõpetab pooliku kvartali, tekitades kavrtali keskele suure privaatse
roheala. Hoonestus järgib põhijoontes Tammelinna eeskuju - igal krundil, tänavajoonest
5m kaugusel, on üks elumaja. Kokku on projektialale planeeritud 14 elumaja.
Läbi projektiala kulgeb 4m laiune kergliiklustee, mis algab kesklinnast ning kulgeb läbi
linna projektialasse. Üle raudtee viivad kolm ülekäiku, mis ühendavad mõlemal pool
raudteed olevad tänavad 2m laiuste kõnniteedega. Ülekäikude kõrvale on planeeritud
mänguväljakud.
Mänguväljakute vahelisele pargialale on lisaks rohkele haljastusele planeeritud ka pehme
kattega jalgrattarajad ning hüpped.
Projektiala lõunaotsa on planeeritud u 15 000m2 suurune park, mis sobib ka ajutiste
ürituste korraldamiseks. The aim of this project is to create an economical and practical design that would be
composed of three differently functioning areas: living area, business building and
recreational area. The design has to take into consideration the current economical climate,
building density of neighbouring areas and lots and offer diverse activities for a wide range
of people.
The design and different activities create an unique identity and feel for the project area
while still maintaining a strong connection to the surrounding area and with the rest of the
city.
The most important element of the railroad project area is the new bicycle road that
replaces an old railroad branch.
The new road winds through the entire city and binds the project area with the rest of
Tartu bringing more people and movement.
That combined with plentiful foliage shown in the design created the motto of my project -
Green belt.
The primary focus in the creation of the design plan was to connect and merge the new
design with the excisting surrounding areas while maintaining an identity.
There is a business building on the north side of the area which is easily accessible from
Riia street.
The middle part of the project area is for living houses. The new lots follow the line of preexisting
lots and are around the same size.
The south end of the project area is designed to be a large park that could host different
events or offer a retreat for people living nearby.
The two sides of the project area that are separated by the railroad are connected with
railroad crossings. Two playgrounds are situated just next to the crossings to make them
more prominent and attract more people.
The area between playgrounds is filled with narrow trails and jumps to offer more
excitement for cyclists.